Recyklace pneumatik
Využití a funkce pryžového granulátu v silničním asfaltu - asfalt modifikovaný pryžovým granulátem
Technologie přídavku pryžového granulátu do silničního asfaltu a asfaltových směsí se do Evropy dostala z USA, kde vznik silničních materiálů s přídavkem pryžového granulátu se datuje do konce třetího desetiletí 20. století.
Mezi výhody modifikovaných směsí patří
• zvýšená odolnost proti trhlinám,
• snížení hlučnosti vozovek,
• snížení smykovosti a kratší brzdná dráha,
• vysoká odolnost proti tvorbě trvalých deformací,
• velmi dobrá odolnost vůči únavě a nižší stárnutí pojiva,
• materiálové využití odpadní pryže z ojetých pneumatik ,
• delší životnost nebo snížení tloušťky vrstvy s CRmB s vyšším obsahem pojiva.
Směs používaná při výrobě pneumatik obsahuje různé složky, z nichž hlavní představují syntetický kaučuk a přírodní kaučuk. Po přidání
pryžového granulátu získaného zpracováním ojetých pneumatik do silničního asfaltu výrazně vzroste dynamická viskozita pojiva.
Reakce silničního asfaltu s pryžovým granulátem je závislá zejména na teplotě,
době trvání reakce, na intenzitě míchání částic granulátu s asfaltem, chemickém
složení asfaltu i granulátu, způsobu výroby pryžového granulátu a na velikosti
a tvaru částic pryže.
ZABUDOVÁNÍ PRYŽOVÉHO GRANULÁTU DO ASFALTOVÝCH SMĚSÍ
Suchý proces: technologie pocházející ze Švédska. Ve světě je tato metoda známá pod obchodním označením PlusRide a v ČR pod označením Rubit. Při využití této technologie je pryžový granulát zrnitosti 0/1 mm a 1/4 mm přidáván do míchačky obalovny ve stejné fázi jako kamenivo. Používají se silniční asfalty gradace 70/100 nebo 50/70 podle ČSN EN 12591 a kamenivo stejné zrnitosti jako pro směs asfaltového koberce mastixového podle ČSN EN 13108-5 se zrnitostí 0/11 mm.
Mokrý proces: v ČR označovaný jako asfalt modifikovaný pryžovým granulátem (zkratka CRmB), která vznikla z anglických slov „Crumb Rubber modified Bitumen“. Tento postup se v ČR označuje jako „gumoasfalt“ a je světově nejrozšířenější technologií zpracovávající pryžový granulát v asfaltových směsích.
Technologii přídavku pryžového granulátu do asfaltu je možné rozdělit na kontinuální výrobu pojiva na obalovně (continuous blend) a terminálovou výrobu pojiva v rafinerii s přísadami omezujícími usazování pryžového granulátu s omezenou dobou zpracovatelnosti (terminal blend).
Continuous Blend: Do silničního asfaltu je dodán přídavek drcené pryže z ojetých pneumatik při teplotě 170 °C až 185 °C. Reakční doba při stálém míchání je minimálně minut ve speciálním míchacím zařízení šaržovým způsobem. Provádí se kontrola viskozity pojiva.
Terminal Blend: výroba modifikací asfaltu jemnozrnným pryžovým granulátem v rafinerii podobně jako modifikovaný asfalt, 5 % až 15 % pryžového granulátu a chemické přísady
Výroba směsí s CRmB se provádí podle požadavků ČSN EN 13108-21.
Směsi s CRmB
Značení podle norem řady ČSN EN 13108.
Existuje předpisová základna s požadavky na kvalitu CRmB a směsí s CRmB. V systému jakosti pozemních komunikací se používají laboratorní a polní zkoušky pro kontrolu kvality pojiv, směsí a vrstev.
PA 8, CRmB, 30 mm ČSN EN 13108-7 | BBTM 5 A, CRmB, 25 mm ČSN EN 13108-2 | SMA 8, CRmB, 30 mm ČSN EN 13108-5 | AC 4, CRmB, 10 mm až 35 mm ČSN EN 13108-1 | ACL 16, CRmB, 60 mm ČSN EN 13108-1 |
---|---|---|---|---|
Asfaltový koberec drenážní zrnitosti 8 mm, asfalt modifikovaný pryžovým granulátem, tloušťka 30 mm | Asfaltový beton pro velmi tenké vrstvy zrnitosti 5 mm, asfalt modifikovaný pryžovým granulátem, tloušťka 25 mm | Asfaltový koberec mastixový zrnitosti 8 mm, asfalt modifikovaný pryžovým granulátem, tloušťka 30 mm | Asfaltový koberec mastixový zrnitosti 8 mm, asfalt modifikovaný pryžovým granulátem, tloušťka 30 mm | Asfaltový koberec mastixový zrnitosti 8 mm, asfalt modifikovaný pryžovým granulátem, tloušťka 30 mm |
Nové typy směsí s CRmB přispívají ke splnění dvou priorit silničního stavitelství – ke zvýšení bezpečnosti a snížení hlučnosti silničního provozu.